banner

Ako sa starať o vzduchový filter

Vzduchový filter sú pľúca vašej štvorkolky. Vzduchový filter bráni zničeniu valca a piestu, ktoré by nastalo, keby sa do motora nasal prach. Pre vašu predstavu, ako obrovské množstvo vzduchu prejde filtrom, tak u motora s objemom 450 cm3 filter prečistí pri 8000 ot / min približne 2000 litrov vzduchu za jedinú minútu (!), A za 20 minút prejde filtrom 300 hektolitrov vzduchu. Prach je tvorený mikroskopickými, tvrdými a ostrými časticami kremeňa, a ak sa dostane do valca, vydriee ho i  s piestom a spôsobí zadretie motora. Preto je starostlivosť o filter tak dôležitou súčasťou údržby vašej štvorkolky.

Umývanie filtra.

Najčastejšie sa u štvorkoliek používajú molitanové filtre. Ich údržba spočíva v pravidelnom umývaní a následnom napustenie olejom. Bez napustenia olejom by molitanový filter vzduch nevyčistil, neplnil by svoju funkciu, preto je tak dôležitý.

Na pranie filtrov sa vyrábajú špeciálne čistiace prípravky, napríklad Maxima Clean-Up alebo Maxima Air Filter Cleaner. Ponorte filter do tohto prípravku, filter v ňom dôkladne vyperte, popr. ho nastriekajte čistiacim sprejom a niekoľko minút nechajte pôsobiť. Tým filter zbavíte mastnoty a zvyškov starého oleja, na úplné vyčistenie filtra to ale nestačí, pretože čistiace prípravky na filtre nerozpúšťajú bahno a blato. Preto sa filter musí po vypraní v prípravku ešte dôkladne preprať v tečúcej vlažnej vode za použitia Jari alebo podobného prostriedku. Filter preperte, dôkladne vytlačte (nikdy nežmýkajte ani neprekrúcajte!), A nechajte ho dokonale vyschnúť (nie na priamom slnku), najlepšie do druhého dňa. Pracujte v igelitových rukaviciach. Nezabudnite vyčistiť aj vnútro airboxu vašej štvorkolky a nosnou klietka filtra.

Čoho sa vyvarovať:

Nikdy neperte molitanový filter v benzíne. Benzín, aj technický, je pre materiál filtra veľmi agresívny. Rozožiera lepidlo, ktorým je filter zlepený, a napáda aj materiál filtra, postupne ho vyžiera a zväčšuje jemné komôrky filtra, spôsobuje starnutie a skrehnutie molitanu.

Napúšťanie filtra olejom.

Najskôr si ešte raz zopakujme, prečo je napustenie filtra olejom tak dôležité. Olej na vzduchové filtre má špeciálne zloženie - je lepivý, vytvára vlasové nite, a v komôrkach filtra vytvára lepivú vrstvičku, na ktorú sa zachytia aj tie najjemnejšie častice prachu. Práve preto je nutné používať len oleje určené výhradne na vzduchové filtre. Ak by ste chceli použiť obyčajný motorový olej, ten po chvíli stečie z filtra a neudrží sa v jeho póroch. Olej pre vzduchové filtre je zafarbený, aby bolo dobre vidieť, kde je filter napustený dostatočne a kde ešte nie.

  Existuje niekoľko spôsobov napúšťanie filtrov olejom:

- Ponoriť filter kompletne do oleja, dôkladne ho vytlačiť, potom ho zabaliť do obrúska alebo novinového papiera a vytlačiť znovu

- Urobiť na filtri otvorenú olejovú dózou "lienku" a ručne ho prepracovať, kým nebude sfarbenie rovnomerné

- Naliať cca dve polievkové lyžice oleja do igelitovej tašky, vložiť do nej filter, uzavrieť gumičkou a pošúchať, až bude filter sfarbený rovnomerne

- Naniesť olej na filter štetcom a pošúchať ho, až bude sfarbený rovnomerne

- Použiť olej v spreji

Nech si vyberiete ktorýkoľvek spôsob, výsledkom musí byť dobre premazaný filter, z ktorého ale nesmie olej odkvapkávať. Filter pred namontovaním nechajte aspoň 20 minút vetrať, aby sa odparili rozpúšťadlá. Pred vlastnou montážou filtra ešte naneste na dosadaciu plochu filtra vazelínu, ktorá dotesnia filter k nosiču filterboxu.