banner

Benzín vs . Diesel: Ktorý si vybrať?

Každý kto rieši kúpu auta sa okrem neľahkého výberu modelu zamýšľa nad nemenej dôležitou otázkou - zvoliť benzínový alebo dieselový motor? Iste, podľa mnohých ľudí patrí nafta do traktora a na kúrenie, geometricky však rastie skupina ľudí, ktorý na príliv newtonmetrov  v nízkych otáčkach nedajú dopustiť. Čo sa teda oplatí viac? Benzín alebo diesel ? Záleží od toho, čo vlastne potrebujete!

Esom v rukáve všetkých tých, ktorým pod kapotou bije naftové srdce je nepopierateľne spotreba paliva. Tá sa v závislosti od modelu a verzie líši od výkonnostne podobnej benzínovej jednotky približne o tretinu. Keď si k tomu pripočítame (malý) rozdiel v cene benzínu a nafty, zdá sa výber pohonnej jednotky ako jasná voľba. To je však veľmi skreslená predstava, pretože platba vášmu pumpárovi je jediným výdajom, ktorý je v porovnaní s benzínom nižší, všetky ostatné náklady sú spravidla vyššie.

Diesel:

Proti: V drvivej väčšine ma porovnateľný dieselový motor vyššiu nákupnú cenu. Ak sa teda rozhodnete pre naftový motor, ujasnite si predtým koľko, kde a akým štýlom budete jazdiť. Krátke jazdy po meste, kde ročne nenajazdíte viac ako 10.000 km svedčia skôr menšiemu benzínovému motoru. Diesel funguje najlepšie pri čiastočnom a konštantnom zaťažení, tzn. že mu robia lepšie dlhé diaľničné cesty, ako posun krokom v rannej zápche.

Ďalšou zradou je predovšetkým kúpa ojazdeného dieselového auta. Konštrukčne zložitejší motor s vysokými tlakmi a citlivým turbodúchadlom  sa nemusel najlepšie vysporiadať  s jazdným štýlom predchádzajúceho majiteľa. Prekvapiť váš môžu ceny náhradnej súčiastky.

Jednou z nevýhod starších dieselov  je aj fakt, že ich výkon sa spravidla dosahoval z väčšieho objemu, ako v prípade benzínových jednotiek. Z toho vyplýva vyššie zákonné a havarijné poistenie. V servise vás takisto nečakajte druhé Vianoce. Materiál ako olej a filtre sú spravidla drahšie ako v prípade benzínu.

Pre: Spomínaná spotreba a dynamika motora. Kto zažil zrýchlenie moderného turbodiesela , na ktorej auto surfuje vďaka vlne krútiaceho momentu, vie, o čom hovorím. S dieselovým autom nemusíte podraďovať, motor má silu najmä v nízkych otáčkach. Naopak, už pri 4 000 ot /min musíte preradiť rýchlosť smerom vyššie. Nespornou výhodou je tiež hodnota, ktorú si auto s týmto motorom uchováva. Ceny niektorých bazárových kúskov nás o tom presvedčujú dennodenne.

Benzín:

Proti: Mohli by sme napísať, že presný opak charakteru dieselového motora, ale to by sme neboli celkom presní. Jedným z najväčších „proti" je však spotreba paliva. Pri porovnaní Volkswagenu Passat  1.8 TSI/2.0 TDI sú hodnoty nasledovné (mesto/mimo mesta/kombinovaná spotreba): 10.4/6.0/7.6 proti 7.4/4.6/5.6 v prospech diesela . To všetko pri takmer identických hodnotách výkonu, zrýchlenia a maximálnej rýchlosti.

Pre: Do karát benzínu však stále hrá nižšia cena, kultivovanejší chod a nižšie servisné náklady. A nakoniec, stále sa nájde nemalá skupina, ktorej tento charakter vyhovuje oveľa viac ako klapot turbodiesela . Navyše technológii prepĺňania v posledných rokoch zavoňal benzín a niektoré automobilky sú preplňovanými benzínovými motormi doslova zaplavené (Volvo, Saab ). To v iných prípadoch znižuje objem (VW, Fiat,...) a dokáže vykúzliť čoraz lepšie hodnoty výkonu/liter objemu. Turbo (a kompresor) v spojení s benzínovým motorom momentálne zažíva renesanciu.

Verdikt:

Ten necháme na každom z vás. Potrebujete výkonné auto na dlhé služobné cesty mimo republiky, alebo vám stačí malý motor na krátku jazdu po meste? V týchto prípadoch máte jasno. Pre úplnosť prikladáme porovnávaciu tabuľku, z ktorej sme v článku vychádzali.

Model         Volkswagen Passat

Motor         1.8 TSI       2.0 TDI CR DPF

Objem valcov (ccm )   1798           1968

Maximálny výkon (kw /PS) pri otáčkach (1/min.)             118/160/5000               125/170/4200

Maximálny krútiaci moment (Nm) pri otáčkach (1/min) 250/1500   350/1750-2500

Prevodovka                   6-stupňová manuálna                     6-stupňová manuálna

Maximálna rýchlosť (km/h)          220             223

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)      8.6               8.6

Spotreba v l (mesto/mimo mesta/kombinovaná)              10.4/6.0/7.6                   7.4/4.6/5.6

Cena s príslušnou motorizáciou    28.710,-     31.340,-

Načerpali ste nesprávne palivo?:

Benzínové autá sú pred naftou chránené užším hrdlom. Naftová nádrž pred tenkou benzínovou pištoľou zabezpečená nie je. Preto napríklad automobilka BMW zabudovala do hrdla nádrže blokovaciu západku, ktorá bude súčasťou výbavy všetkých nový naftových modelov. Šoféri áut iných značiek musia dávať pozor. Ak v strese naplníte naftovú nádrž benzínom, auto neštartujte a nechajte sa odtiahnuť do servisu. Zlé natankovanie paliva nemá za dôsledok iba deň strávený v servise, zbytočne vyhodené peniaze za palivo, ale v mnohých prípadoch stratu záruky na motor.

Vo veľkom množstve nafty sa pár litrov benzínu stratí a v stave núdze stačí trocha oleja do dvojtaktných motorov na zamastenie benzínu. Takto môžete prejsť pár kilometrov. Potom treba dať motor prekontrolovať. Horšie je naplniť benzínom takmer prázdnu nádrž dieselového auta. Vtedy sa neslobodno ani pohnúť.

 Jazda s nafťákom  na benzín môže poškodiť vstrekovacie čerpadlo motora, ktoré patrí medzi drahé súčiastky v motore. Kto nevedomky zle natankuje, zaplatí a odíde môže spozorovať benzín v dieselovom motore stratou výkonu, nadmerným klepaním až šklbaním. Počas takéhoto správania auta treba motor rýchlo vypnúť.

 Odstránenie následkov je spojené aj s nemalými nákladmi. Aj keď chybu postrehnete ešte pred naštartovaním motora, treba vyprázdniť a vyčistiť nádrž, palivové vedenie a čerpadlo. Keď už naštartujete, treba vymeniť aj palivový filter a odniesť si to môže tiež vstrekovacie čerpadlo a trysky, problémov môže byť viac.

BENZÍN NAMIESTO NAFTY

Zámena nafty za benzín a naopak bola a je strašiakom mnohých motoristov. Vždy je to spojené s vysokou cenou za odstránenie tejto chyby. Pritom nejde o ojedinelé prípady. Napríklad, cestné hliadky ADAC v Nemecku majú počas jedného roka vyše 5000 výjazdov pre technickú pomoc pri nesprávnom natankovaní. Vysoký počet chýb pri tankovaní svedčí, že už malá nepozornosť stačí a vodič siahne po nesprávnej tankovacej  pištoli.

Chyby robia najmä vodiči, ktorí jazdia často na prenajatých autách, alebo využívajú rozdielne vozidlá firemného vozového parku. Rozličné priemery tankovacích  pištolí síce zabránili nesprávnemu natankovaniu nafty do vozidiel s benzínovými motormi s užším hrdlom nádrže. Opačne sa ale dá zasunúť benzínová tankovacia  pištoľ do nádrže naftového vozidla.

Odstránenie následkov je spojené aj s nemalými nákladmi. Aj keď chybu postrehnete ešte pred naštartovaním motora, treba vyprázdniť a vyčistiť nádrž, palivové vedenie a čerpadlo. Keď už naštartujete, treba vymeniť aj palivový filter a odniesť si to môže tiež vstrekovacie čerpadlo a trysky, problémov môže byť viac.

ZABEZPEČTE SA VOPRED

Najlepším riešením je mať nadštandardné asistenčné služby, ktoré problém vyriešia. Ďalším stupňom je poistenie právnej ochrany, ktoré pomôže riešiť príčinu problému po jeho odstránení. To znamená, poisťovňa sa obráti na obsluhu, respektíve na majiteľa čerpacej stanice. S účtom za palivo, účtovným dokladom zo servisu a za asistenčný zásah bude mať hlavu v smútku.

Inak si nevieme predstaviť, ako pri ceste na dovolenku riešiť takúto fatálnu chybu obsluhy, keď navyše napríklad neovládate jazyk danej krajiny. A keď sa už niečo také, ako benzín v nádrži pre naftu, stane a vy ste na to dopredu neboli pripravení, využite to, že sme v Európskej únii. Pošlite predstaviteľom čerpacej stanice faktúru za opravu s kópiami všetkých účtov a dokumentácie toho, čo a ako sa stalo. Napríklad prostredníctvom právnikov. Treba tiež dúfať, že vymáhanie škody nebude príliš drahá a časovo náročná záležitosť.

TECHNÓLOGIA PROTI OMYLOM

Črtá sa však zlepšenie stavu. Automobilka BMW začala začiatkom roka sériovo montovať do všetkých nových modelov s naftovým motorom ochranu pred nesprávnym natankovaním. Nový systém uchráni motoristov pred závažným omylom pri výdajnom stojane čerpacej stanice. Chybnému použitiu benzínovej čerpacej pištole zabraňuje zariadenie umiestnené v hrdle nádrže.

Zabudovaná ochrana pred nesprávnym natankovaním je skonštruovaná tak, že ak sa do hrdla nádrže zasunie naftová čerpacia pištoľ (2), môže odblokovať v hrdle nádrže zabudovanú blokovaciu západku (3). Benzínová pištoľ s menším priemerom (1) záklopku v hrdle nádrže nedokáže otvoriť.

Konečne by mohlo byť po problémoch - ak by sa pridali všetci výrobcovia. Nejaký čas však ešte budú jazdiť autá bez novinky. Takže možností na kiksy a problémy, ako aj zásahy asistenčných služieb bude stále dosť. Ľudská hlúposť je nekonečná a vždy sa nájde niekto, kto dokáže prekonať aj takmer dokonalé zábrany.