banner

Na čo si dať pozor pri kúpe ojazdého vozidla?

1. Vonkajší vzhľad auta

Lak. Pozrite sa, či má lak na celej karosérií rovnaký odtieň, lesk a štruktúru. Ak je lak matný, majiteľ auta sa veľmi o jeho údržbu nezaujímal. Auto, ktoré je úplne alebo čiastočne prelakované naznačuje, že mohlo byť v minulosti búrané. Nový lak na veku kufra vyznieva sviežejšie ako na jeho vnútornej strane. Na aute s pôvodným lakom to býva opačne.

Korózia. Ak si na laku všimnete malé bublinky, ide o koróziu karosérie. Pri kontrole sa zamerajte hlavne na lemy blatníkov, zvary, okraje dverí a ďalšie časti karosérie, nosníky a prahy. Nezabudnite ani na lem čelného skla, dno batožinového priestoru a pozrite sa aj na koberce v interiéri.

Medzery medzi dielmi karosérie. Ak sú medzery medzi dielmi neúmerne veľké, je možné, že auto bolo havarované a neodborne opravené. Vždy by mali byť rovnako veľké a zároveň čo najmenšie.

Stav plastov. Vyblednuté a popraskané plasty sú dôkazom toho, že auto nebolo garážované a bolo väčšinou vystavené priamemu slnečnému žiareniu.

Strecha vozidla. Musí byť dokonale rovná. Ak si všimnete pokrivenie, je možné, že je skrivená celá kostra auta následkom dopravnej nehody.

Sklá. Zamerajte sa na praskliny hlavne na čelnom skle. Ak je takáto prasklina v zornom poli vodiča, môže sa stať, že pri cestnej kontrole vám bude zadržaný technický preukaz a sklo budete musieť vymeniť.

2. Motor a kvapaliny

Motor. Otvorte kapotu a pozrite si stav motora. Skontrolujte, či nie je znečistený olejom alebo inými kvapalinami, čo môže naznačovať ich únik. Pri štarte si všímajte, či motor hneď naskočí, počúvajte či je chod kultivovaný a nie príliš hlučný. Pozrite sa aj na výfuk, či nadmerne nedymí.

Olej. Stav oleja skontrolujte pokiaľ je motor ešte studený. Mal by byť číry, neobsahujúci nečistoty a hlavne by ho malo byť dosť. Ak zistíte nedostatok, upozornite predávajúceho na túto skutočnosť a v konečnom dôsledku môžete žiadať o zníženie ceny, ak sa rozhodnete kúpiť.

Kvapaliny. Skontrolujte, či je v nádobách dostatočné množstvo príslušnej kvapaliny. Ak nie, budete ich musieť doplniť alebo úplne vymeniť.

Brzdová sústava. Potrubie brzdovej sústavy by nemalo byť deformované a hadičky by nemali byť popraskané.

3. Interiér

Volant, riadiaca páka, pedále a ostatné ovládače. Zamerajte sa na časti interiéru, s ktorými je vodič neustále v kontakte a podľa ktorých sa dá odhadnúť vek vozidla. Ak sú gumové časti pedálov, volant, páka veľmi vyhladené, auto má určite najazdených viac ako 100 000 km. Pozrite si aktuálny stav kilometrov a ak je toto číslo neúmerne nízke stavu vozidla, je veľmi pravdepodobné, že boli km stočené. Priveľa škrabancov od kľúča v okolí spínacej skrinky tiež indikuje stav vozidla.

Sedadlá a čalúnenie. Sedadlá by mali byť čisté a nevysedené. Ak sú na sedadlách navlečené poťahy, dajte ich dole a skontrolujte skutočný stav originálnych poťahov. Zamerajte sa na celkovú čistotu interiéru.

Dodatočne montované doplnky. Napríklad HF pre mobilný telefón, CD meniče, rôzne tienidlá. Všetko toto príslušenstvo musí mať dokumentáciu o schválení k premávke. Ak o dané príslušenstvo nemáte záujem, radšej ho nechajte odmontovať ešte pred kúpou vozu.

4. Spodok auta

Kontrola podvozku. Seriózny predajca by vám mal bez problémov povoliť kontrolu podvozku. V opačnom prípade sa poobzerajte po inom predajcovi.

Spodok vozidla. Pri kontrole stavu podvozku sa zamerajte na jeho čistotu TJ. či nie je znečistený olejom alebo brzdovou kvapalinou. Zamerajte sa na stav prahov, nosníkov a náprav, či nie sú poškodené mechanicky alebo koróziou. Podvozok by mal byť ošetrený ochranným náterom.

Tlmiče a uchytenie náprav. Skontrolujte ich úplnú neporušenosť. Uchytenie náprav a tlmiče nesmú byť skorodované a najviac u tlmičov skontrolujte, či neuniká olej.

Disky a pneumatiky. si tiež zaslúžia dôkladnú kontrolu, či nie sú poškodené resp. nadmerne ojazdené, čo si následne bude žiadať dodatočnú investíciu. Ak sú pneumatiky nerovnomerne ojazdené, pravdepodobne je porušená geometria náprav. Plôšky na behúni zasa poukazujú na nevyvážené kolesá.

Výfukové potrubie. O tom, či nie je deravé výfukové potrubie sa dá presvedčiť zrakom aj sluchom pri naštartovanom motore.

5. Pôvod auta a servisná história

VIN kód je unikátne identifikačné číslo karosérie. Číslo na karosérií sa musí zhodovať s číslom v technickom preukaze. Skontrolujte, či je číslo výrazne vyrazené a dobre čitateľné. Tak isto preverte aj číslo motora.

Kódy skiel. Čísla skiel by mali na seba nadväzovať a mali by byť od jedného výrobcu. Toto už vo veľa prípadoch neplatí o čelnom skle, ktoré býva dosť často menené. Rôzne výrobné značky na každom skle znamenajú, že auto má veľmi podozrivý pôvod.

Servisná knižka. Servisná knižka vám prezradí veľa o tom, ako sa predchádzajúci majiteľ o auto staral a nemala by chýbať. Ak knižka chýba mali by ste sa poobzerať po inom aute.

6. Skúšobná jazda

Skúšobná jazda. Pri kúpe auta požiadajte majiteľa o skúšobnú jazdu. Každý seriózny predávajúci by vám to mal umožniť. Nenechajte sa len odviesť, ale si sami sadnite za volant, aby ste cítili, ako sa auto pri jazde správa.

Štartovanie. Ak auto ťažko štartuje, môže to byť znak nesprávne nastaveného zapaľovania, príčinou môže byť tiež vybitý akumulátor, ale aj motor zrelý na generálku.

Motor. Počúvajte, čí je chod motora kultivovaný a nie príliš hlučný. Odozva po stlačení plynového pedálu by mala byť okamžitá. Zamerajte sa aj na výfuk, či nadmerne nedymí no v zimných mesiacoch sa nenechajte pomýliť čisto bielou vodnou parou, čo je prirodzené. Otestujte auto vo všetkých možných režimoch ako jazda s častým rozbiehaním a zastavovaním, jazda na diaľnici, ak je to možné. Taktiež vyskúšajte aj prudkú akceleráciu. Ak je auto v poriadku, neublíži mu to.

Prevodovka. Radenie rýchlostných stupňov by malo ísť hladko, bez väčšieho odporu a prítomnosti nepríjemných zvukov. Nezabudnite zaradiť aj spiatočku.

Spojka by mala umožňovať bezproblémový plynulý rozjazd i radenie. Mala by zaberať rovnomerne po celej dráhe chodu pedálu a bez akýchkoľvek zvukových prejavov.

Podvozok a nápravy. Hlavne si všimnite, či z oblasti náprav a podvozku nevychádzajú nepríjemné zvuky. Prechádzanie nerovností musí byť plynulé a auto nesmie "plávať"

Riadenie by malo byť bez odporu, presné a ľahko fungujúce. Nemalo by pri vyšších rýchlostiach vibrovať a pri rovnej jazde by mala byť priečka volantu vodorovne. Šikmá priečka volantu a ťahanie vozidla do strany počas jazdy v priamom smere naznačuje porušenú geometriu náprav. Chvenie volantu môže mať na svedomí nevyváženosť predných kolies. Ak sa chveje spätné zrkadlo, nevyvážené sú zadné kolesá. Riadenie nemá mať nadmernú vôľu.

Brzdy by mali mať zodpovedajúci rovnomerný účinok. Brzdový pedál by mal zaberať už v prvej polovici zdvihu. Ak pumpovaním tvrdne, brzdový systém je zavzdušnený. Pri brzdení nesmú byť žiadne vibrácie a auto by nemalo mať pri prudkom zabrzdení tendenciu meniť smer jazdy.