banner

Príprava auta na zimu

Automobil je prispôsobený na prevádzku hlavne v lete. Ak sa zmenia razantne klimatické podmienky a ročné obdobia, je nutné ho správne pripraviť.

Zimné pneumatiky

To sa samozrejme týka hlavne zimy. Nutnosťou je prezutie na zimné pneumatiky. U nás sa odporúča od 15. 11. do 31. 3. Teda v prípade, ak je na ceste súvislá vrstva snehu a ľadu, alebo možno takúto skutočnosť predpokladať. Tak hovorí zákon. Je pravda, že tohtoročné teploty začiatkom novembra moc nepoukazovali, že by mala Pani Zima prísť. Zimné obutie vás síce vždy nezachráni na snehu, vlhkom asfalte, ale pri nízkych teplotách (pod -7 ° C) majú oveľa lepšie vlastnosti ako letné. Minimálna odporúčaná hĺbka dezénu je 4 mm.

Chladiaca kvapalina

Chladiaca kvapalina vydrží maximálne tri roky. Staršie pri nízkych teplotách zamŕzajú a môžu poškodiť motor, najmä hlavu a blok, ale pochopiteľne aj chladič. Čo je nenávratné, s tým spojené aj vysoké finančné výdavky asi netreba zdôrazňovať. Nová chladiaca kvapalina by mala vydržať do-30°C, možné je ešte ďalšie pridanie špeciálnej nemrznúcej zmesi. Každopádne sa odporúča motoristom náplň odolnosťou aspoň do -25 stupňov Celzia. Ak si kvapalinu budete meniť doma svojpomocne, pamätajte, že zakúpený koncentrát je nutné zriediť v predpísanom pomere, inak má paradoxne horšie vlastnosti ako správne zriedená zmes. Typy chladiacich kvapalín sa nemajú miešať.                             

Olej

Do poručovaná  je tiež výmena oleja za ten s viskozitnou triedou W a s tým spojený nový olejový filter. Veľmi orientačné, napriek tomu dostatočne názorný je postup, keď od zimnej viskóznej triedy (5W) odrátate 35: dostanete približnú teplotu, pri ktorej sa začína oleji ľudovo povedané dochádzať dych a jeho hustota bráni v čerpateľnosti. V zime radšej kontrolujte hladinu oleja častejšie.

Brzdová kvapalina

Brzdová kvapalina sa mení každé dva roky, je teda potrebné aspoň preveriť jej stav a skontrolovať bod varu. Kvapalina veľmi ľahko a rada absorbuje vzdušnú vlhkosť, čo bod varu znižuje. Cez zimu sa dá počítať s väčším výskytom vlhkého počasia, takže kvapalina sa znehodnocuje rýchlejšie: radšej teda kvapalinu s bodom varu na hrane vymeniť už na jeseň.

Zmes do ostrekovačov

Čo môže napáchať tzv. letná zmes v ostrekovačoch v zime, je celkom jasné. Do príslušnej nádobky teda nalejte nemrznúcu - dnes sa tiež väčšinou ponúka do-30oC. Stierače by sa mali vymieňať po pol roku, ich životnosť sa rapídne znižuje pri odstraňovaní námrazy na skle pomocou ostriekania a stierania. A motoristi tiež nesmú zabúdať ani na rozmrazovače zámkov. V aute sú vám pochopiteľne k ničomu, rovnako ako kartička s číslom na asistenčnú službu, ktorá by vám v takej chvíli mohla pomôcť. Žijeme síce v čase diaľkových centrálnych uzamykaní, o čipových kartách nehovoriac. Ale stále je najjednoduchšou cestou strčiť kľúčik do príslušného (a napríklad grafitovým olejom ošetreného) otvoru. A keď nejde ani to, je problém. Je tiež dobré očistiť tesnenie okolo dverí a ošetriť ho prípravkom na to určeným, z bežných produktov sa osvedčuje glycerín alebo napríklad silikónový olej. Na bezrámové dvere sa hodia prípravky so suchým teflónom, ktorý na povrchu nezanechá stopy.                                                                           

Akumulátor

Spoľahlivé štarty za chladných zimných rán sú kapitolou samou pre seba. Otočíte niekoľkokrát kľúčikom a nič? Neskontrolovali ste akumulátor - stav elektrolytu, nedobili ho a nemáte očistené kontakty. Najlepšie je naplniť batériu na plnú kapacitu a preverovať ju aj počas studeného, sychravého a nevľúdneho obdobia. Pri 20°C mrazoch totiž stráca až polovicu kapacity. Arktické teploty u nás nehrozia, ale pozor! Prázdna batéria môže zamrznúť už vtedy, keď teplomer spadne mierne pod nulu! Ak si vaša autobatéria pamätá viac zím, môže vám po plnom nabití vydržať v prevádzkyschopnom stave len niekoľko týždňov.

Alternátor

Oplatí sa skontrolovať aj alternátor. Elektrická sústava - to nie je len spúšťanie motora. Všeobecne platí, že je dobrým zvykom štartovať auto bez spustených zariadení spotrebujúcich prúd. Nezabudnite ani na vonkajšie osvetlenie, aj keď už svietime celoročne. Vzhľadom k skorej tme je jeho správna funkcia pre bezpečnosť prvoradá.

Lak

Starostlivosť venujte aj laku. Drobné škrabance zakryje korekčná ceruzka. Dôležité je auto dôkladne umyť a navoskovať, eventuálne vykonať nástrek podvozku. Tento program vám ponúknu dnes snáď všetky umývačky. Kto sa o svoje auto stará dôkladne, môže ďalej použiť tenkú priehľadnú fóliu na karosériu. Ceny za pokrytie celého auta sú ale pre majiteľov starších vozidiel vysoké. Možností je aj vinylový či kožený náhubok na prednú časť vozidla. U kabrioletov je samozrejmosťou ošetrenie  platené strechy impregnačnými prípravky.

Značkové opravovne rôznych automobiliek sa doslova predháňajú v ponukách kontroly auta pred zimou zdarma alebo za malý poplatok. Ak nemáte s prípravou vášho miláčika na toto drsné obdobie skúsenosti, všetky úkony vám vykonajú. A je jedno, či máte novšie či staršie vozidlo. Takúto prehliadku  u  jazdenky samozrejme zvládne aj kdejaký garážista.