banner

Šmýkanie na ručnej brzde je zábavné, aj užitočné

Ručná brzda pôsobí na mnohých vodičov magickou silou. Otáčanie na ručnej býva témou chlapských rozhovorov a ručná brzda je základným nástrojom každého fanúšika rely. Každý aspoň z času na čas zatúži potiahnuť páku medzi sedadlami a vychutnať si zrýchlenú otočku. Niekedy dokáže šmyk na ručnej výdatne pomôcť skrátiť oblúk, otočiť auto a nasmerovať ho skôr tam, kde treba.

S pribúdajúcim snehom na cestách rastú možnosti, ako vhodne použiť ručnú, zabaviť sa alebo vyriešiť krízovú situáciu. Treba pamätať však aj na to, že nie vždy to môže vyjsť  a preto, ak sú možnosti, tak trénovať a trénovať a ešte raz trénovať. Pre nadobudnutie zručnosti a istoty si treba pridávať ľahké prekážky, ktoré neublížia autu a cibriť presnosť.

Prečo sa auto šmýka?

Zablokovaním zadných kolies dochádza k porušeniu rovnováhy síl v trecej kružnici. Pneumatiky nie sú schopné prenášať dostatočne veľkú odstredivú silu, preto sa začne auto šmýkať na stranu, do ktorej pôsobí odstredivá alebo v prípade šikmej plochy gravitačná sila. V princípe po zablokovaní zadných kolies pôsobia na auto sily, ktoré dovtedy vodič nevnímal. Ak tesne pred zatiahnutím brzdy zatočí autom do strany, zadok letí presne v smere odstredivej sily.

Veľkosť šmyku sa najlepšie koriguje opätovným roztočením kolies, teda uvoľnením ručnej brzdy. Ich roztočením začína ísť auto dopredu, pretože zadné kolesá začínajú viesť stopu. Ako rýchlo sa obnoví vodiaca schopnosť pneumatík závisí od rýchlosti, povrchu a typu šmyku. Základom úspešného otočenia na ručnej, je správny pomer medzi nahodením auta a energickým zatiahnutím ručnej brzdy.

POZOR! Je potrebné však dodržať určité pravidlá:

vyvolaný šmyk ručnou brzdou je neštandardnou situáciou

hrozí nebezpečenstvo poškodenia auta

nezaťahujte ručnú brzdu vo vysokej rýchlosti

neohrozujte okolie ani seba

na suchom asfalte značne trpia pneumatiky, aj nápravy auta